Pesäpallon pikkujättiläinen -dokumentti

"Pesäpallon pikkujättiläinen" on syntynyt rakkaudesta pesäpalloon ja rakkaudesta kotiseutuun

Pesäpallon pikkujättiläinen -dokumentti on katsottavissa Youtube-palvelussa ja voit katsoa sen tästä linkistä

03.05.2018

Halsuan Toivon pesäpallojaostolle tuli vuoden 2015 lopussa Vimpelin Vedolta tiedustelu, lähtisimmekö yhdessä valmistelemaan superpesisottelua, jos Veto toisi sellaisen Käpylään.

Tämä ehdotus sai HalTo:n pesäpallojaoston jäsenillä ajatukset hyrräämään ja mieleen juolahti lämpimiä muistoja vuosien takaisista mestaruussarjan peleistä ja tunnelmista Käpylässä. Olisi kutkuttava mahdollisuus saada kokea suuren pesäpallojuhlan tuntua uudestaan retrona superpesisottelussa Käpylässä.

Tapahtuma vaatisi valtavan talkooponnistuksen, mutta Halsuan Toivon ja yhteistyökumppaneiden pesisinnostuksen tuntien se ei olisi ihan mahdotonta.

Tapahtumasta tulisi hyvin ainutlaatuinen. Heräsikin ajatus, että miten pienen pitäjän ja seuran suuren pesäpallorakkauden - tai pesäpallohulluuden voisi kuvata ulkopuolisille?

Keski-Pohjanmaan kulttuurirahaston hakuilmoitus antoi kimmokkeen lyhytelokuvan tekemisestä. Nuutti Kaunisto laati tuotantosuunnitelman ja Iiris Jurvansuu rahoitushakemuksen. Projekti sai rahoitusta Keski-Pohjanmaan kulttuurirahaston Pirkko ja Antti Hietaniemen rahastosta.

Aineiston keruu tehtiin haastattelemalla pelaajia, valmentajia, huoltajia, kannattajia ja katsojia Halsuan pesäpallon eri vuosikymmeniltä. Arto Hietalahti haastattelijana ja Nuutti Kaunisto kuvaajana keräsivät haastatteluaineistot. Lisäksi lähteinä on käytetty muuta aikaisempien vuosien kuva-, video- ja kaitafilmiaineistoa sekä lehtileikkeitä.

Nuutti Kaunisto vastaa käsikirjoituksesta, kuvauksesta ja teknisestä toteutuksesta.